Specyficznym przykładem medium, które może być wykorzystane do manipulacji jest telewizja. Wiąże się to z uwarunkowaniami komunikacyjnymi. Chodzi o to, że odbiornik usytuowany jest blisko odbiorcy, właściwie na wyciągnięcie ręki. Do tego nadal jest, jeśli nie jedynym, to głównym "oknem na świat", stwarzającym pozory obiektywizmu i realności. Czyni z nas marionetki sterowane przez wszystkich ludzi robiących za pomocą telewizji interesy m.in. reklamodawców, producentów programów czy właścicieli stacji. Ofiarą takich manipulacji może stać się każdy widz nieposiadający wiedzy na temat strategii wywierania wpływu.
Każdy kontakt jednostki z medium pozostawia w jej psychice jakiś "ślad", a przeciętny człowiek poświęcający na co dzień od 3 do 5 godzin na oglądanie telewizji nie zdaje sobie sprawy, że to wywiera jakiś wpływ na jego życie. Działanie mediów jest wieloetapowe i polega na konstruowaniu i upowszechnianiu obrazu rzeczywistości społecznej. Media nie mogą tak naprawdę narzucić odbiorcy określonej wizji świata, ale mogą ograniczyć lub uniemożliwić dostęp do informacji niezgodnych z tą wizją. Przez uporczywe powtarzanie pewnych elementów oswajają z nimi i przekonują do nich opornych odbiorców. Dodatkowo, dzięki treściom rozrywkowym trafiającym w gust audytorium jednają sobie jego przychylność, która umożliwia ewentualne przemycanie wartości istotnych z punktu widzenia mediów, władz czy też innych grup interesu. Przeciętny Kowalski czytając prasę, czy oglądając telewizję nie zdaje sobie sprawy, że publikowane informacje w dużej mierze realizują interesy wydawców, producentów, udziałowców czy polityków.
W mediach istnieją trzy rodzaje kłamstwa, które w gruncie rzeczy są swoistą manipulacją. Właściwie kłamstwo jest narzędziem, jakim posługują się manipulatorzy. Pierwsze z nich to kłamstwo wprost, czyli celowe podawanie informacji nieprawdziwych, kolejne to prawda selektywna, czyli przekazywanie informacji cząstkowych, a więc pomijanie niewygodnych faktów. Trzeci typ kłamstwa to przemilczenie. Przykładem tego ostatniego jest pominięcie przez polskie media sytuacji zaistniałej w 1999r. podczas oficjalnej wizyty w Harkovie, prezydenta RP, Aleksandra Kwaśniewskiego. Przemilczany został fakt niechlubnego zachowania się głowy państwa po nadużyciu alkoholu.
Obecnie media posiadają na tyle dużą władzę i zaufanie społeczne, że mogą sobie pozwolić na publikowanie informacji zgodnych z interesem konkretnych grup. Tym samym wspomagają osiągnięcie określonego celu gospodarczego, politycznego czy społecznego, zgodnie z założeniami zainteresowanych osób. Próby manipulacji ujawniają się głównie w kampaniach informacyjnych i perswazyjnych, takich jak kampanie wyborcze, reklamowe, promocyjne, charytatywne czy public relations.
Technika manipulacji mediów telewizyjnych na przykładzie konferencji z Władimirem Putinem dotyczącej sytuacji na Ukrainie.
Strona stworzona na zaliczenie przedmiotu MEDIA W KOMUNIKACJI SPOŁECZNEJ z dr Waldemarem Frąckiewiczem. Lublin 2014. Copyright by Katarzyna Szablowska. Jak zrobiłam stronę?